JAG SOM RYTTARE

Vem har gjort mig till den ryttaren jag är idag ?

framför allt mamma och min tränare mia
mamma fanns alltid och hjälpte mig från första ridturen, förklarade och visade och rättade till.
idag är det henne jag pratar med och analyserar mina ridpass. förklarar och kopplar ihop med vad jag behöver träna på. t.ex så galopperade jag chaboukie, jag kände efter hur galoppen kändes, hur han tog för sig m.m
sen bytte jag varv och kände likadant där, då kände jag hur han tog för sig mycket mer med det inre bakbenet i det varvet. jag bytte tillbaka till det andra varvet igen och kände då att han inte tog för sig lika mycket med det inre bakbenet. sen var han även svårare i detta varvet, ville hänga sig i innerhanden, inte ställa igenom i nacken, sneglade till vänster samtidigt som han bara ställde halsen.

sedan pratade jag med mia på närmsta träningen efter & mycket riktigt så var det så. då han hade svårare i högervarvet så tog han inte för sig med det inre benet. så jag fick tips som hjälpte efter bara några dagar. dock har jag inte hunnit rida så mycket efter det p.g.a det dåliga vädret.
då kommer följdfrågan

Hur kom det sig att jag plötsligt började analysera min ridning i detalj?

Jag har ridit för Mia i snart 3 år tror jag. Så fort jag fått ett stopp eller någonting annat har gått snett så han hon ställt frågan, vad gjorde du nu eller vad gjorde du så han stannade. Jag kunde inte svara från början utan de flesta av mina svar blev vetinte, så förklarade vad hon sett som gått snett och jag försökte på nytt. Nu, efter 2½ - 3 år så kan jag utförligt svara vad jag gjorde för fel.
När det går som bäst, eller när jag hoppar först i ena varvet och sen andra kan hon fråga, vilket varv kändes bäst och varför gjorde det det eller vad gjorde du nu som gjorde att denna rundan blev så bra?
Nu har jag kunnat svara när det kändes bäst & varför, samt vetat när jag t.ex behövde få upp huvudet lite på Chaboukie. Jag tror detta är mias förtjänst, nu när något inte känns som vanligt eller något känns krångligt så jämför jag, funderar på vad jag gör o.s.v

Det har hjälpt mig mycket framåt i min ridning.

Sen... kollar jag ofta på andra ryttare som rider, både på de internationella tävlingarna på TV och vanliga regionala & nationella. Kollar på dom och inspireras & vill själv träna för att utvecklas.

Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0