MINA PONNYSAR GENOM ÅREN

Jag började rida på en ridskola när jag var 8 år gammal, den 17 Augusti 2002 var datumet exakt. Sedan den 13 Mars 2004 fick jag min första ponnyn, jag hade inte nämnt att jag ville ha en ponny, aldrig ens tänkt den tanken men det bara blev så i alla fall. Ponnyn är Mon Amie III och när vi köpte henne hade mamma ridit henne en gång & jag en gång. Vi hade stamtavla men visste inget om den, det märkte vi senare. Att både hennes pappa & morfar är elithingstar. Pappan är Glansevin Gadabout RW 80 som har vunnit SM i dressyr & fälttävlan samt hoppat SM i hoppning. I början var Mon Amie omusklad, hade underhals och ett jättekort trippigt steg. Men med tiden som mamma & jag red henne blev det bättre. Mamma lärde Mon Amie som lärde mig.

Sådär liten såg alltså jag ut på en 126 cm hög ponny när jag var 10 år.
Min första tävlingsstart blev en klubbhoppning på Ridklubben Udden. Skulle hoppa 50 cm & 60 cm. Innan hade hon gått en felfri clear round med massa titthinder så då tänkte vi att vi kunde testa att starta henne. Men nu hade hon mycket mer muskler & när startsignalen gick så flög Mon Amie i luften, sen drog hon mot varje hinder & bockade efter. Jag tog mig runt banan utan att trilla av men mamma var väldigt väldigt nervös och undrade om jag verkligen skulle hoppa en klass till vilket jag ville. Så jag hoppade en klass till. Med resultatet Utesluten p.g.a fel hinder då Mon Amie bara gjorde värsta omhoppningssvängen och hoppade ett hinder baklänges och jag bara hängde med xD

.

Sen tävlade jag en 7-8 lokala tävlingar på henne. Kom 2:a i min första dressyrstart. Nollade lite LC:er & fick en 4:de placering i en LC en gång. Jag var ju inte så ruttinerad, inte Mon Amie heller. Men vi hade lätt kunnat hoppa MSV B om jag börjat rida tidigare och haft Mon Amie tidigare.
På träningarna gick hon som en klocka, jag behövde i stort sett bara sitta & hålla igång henne med ett stöd i handen. Hon hoppade allt, i alla lägen. Hoppade LA banos, MSV B hinder. Helt underbar var hon.

.

Sen hittade vi en C-ponny som var halvbror med Mon Amie, honom hade vi sett på annons 2 år tidigare & då hade mamma sagt: om vi skulle haft en C-Ponny nu så hade vi kollat på denna, men då hade vi just köpt Mon Amie. Vi var inte ute efter C-ponny då men vi bestämde oss för att åka dit, jag provred. Det gick inte speciellt bra, han galopperade iväg med mig, lyssnade inte riktigt men han ställde upp för mig. Han hoppade med mig, 70 cm kanske. Han hjälpte mig som om han ville att jag skulle ha honom. Så samma dag skrev vi kontrakt. Veckan efter det, Fredagen den 13 Oktober, klinikbesiktigades han i Ängelholm för att sedan åka upp och bo på Ridklubben Udden. Så nu hade jag 2 ponnisar, så en tjej i stallet fick börja rida Mon Amie.
Provridning Rebell, 2006


Provridning Rebell, 2006


Provridning Rebell, 2006
Sen lånades hon ut till en av mammas bästa kompis och hennes då typ 8-10-åriga flicka. Minns inte riktigt.
När hon provred Mon Amie så gick kunde hon inte fatta galopp på Mon Amie & ca 8 månader efter det så satt dom och hoppade LA banor tillsammans, med trekombinationer. Under den tiden betäcktes Mon Amie med ridponny hingsten Veronas Bo-gi & fick ett föl året efter det (2008). Lucky Red Swallow. Samma år betäcktes hon med ridponnyn Jarno och fick den 30 Maj 2009 ett till stoföl med namnet Half-Moon Princess.
Lucky Red Swallow, några timmar gammal den 4:de Juni 2008


Lucky Red Swallow, vintern 2009.


Half-Moon Princess några timmar gammal, 31 Maj 2009 (föddes 23.40 den 30 Maj)
jag var med under fölningen tillsammans med 2 kompisar, jag tajmade exakt. Gick upp till stallet, inget speceillet. Ringde mamma, sen gick jag in till Mon Amie och kände på juvret en gång till då nästan rann det mjölk. Så då gick vi hem & hämtade sängkläder och bäddade upp dom i sadelkammaren. Mkt mysigt & läskigt men framförallt spännande&nervöst ! ;D


Half-Moon Princess, vintern 2009

Under tiden som Mon Amie var utlånad så tränade jag & tävlade Rebell. Det gick framåt & han blev bara lydigare & lydigare. Jag tävlade lokalt i något år och hade med mig rosett hem från nästan varje tävling. Tävlade även regionalt med några placeringar. Det bästa resultatet är väl andra plats i en regional LB, med mkt konkurenns. Sen har jag varit 6:a i en LA - ackumulatorhoppning. Full Pott ;D
Första tävlingsstarten.


Prisutdelning, efter LC, 2007 ?


2006-2007 ?


Debut LA, ölandshoppet 2008. 4 fel


Debut LA, ölandshoppet 2008. 4 fel


Debut LA, ölandshoppet 2008. 4 fel
Jokerhindret, klarade på första försöket.


Regional LB? Januari
Eller lokal LC, vet inte riktigt


Regional LB 2009 april

Regional LB 2009 april
Regional LB 2009 april

Vid den här tiden var jag fortfarande lagom, han gick helt underbart & jag hade verkligen kommit på hur jag skulle göra för bästa resultat i hoppningen. Men växte ur honom ett par månader senare.
Vår 2009, på bilden 120 cm. ( MSV A )

.

I augusti/september 2007 så var mamma ute och kollade d-ponnyer som vanligt på internet. Vi var absolut inte ute efter någon då men kollade bara för att det var roligt & se i vilka prisklasser de låg i. Hon kommer in på en holländsk sida och faller pladask för en skäck som hoppar som en vetintevad på några bilder. Efter några dagar försvinner han och det var inget mer med det. Sen kommer han tillbaka och mamma blir helt till sig igen. Hon ringer till försäljningsstallet i holland och en liten tid efter det så anländer en 145 cm hög d-ponny till skåne i sverige. Han är av rasen holländsk ridponny, har pass, är klinikbesiktigad i holland, betalad, födesledatum & födelseort och uppfödare står i passet men stammen är okänd. Ponnyn heter Chaboukie och kliver ut på stallplanen med sågspån i hela manen och svansen. Han har sovit i ett stall nere i skåne innan mamma kom dit och hämtade honom, helt utmattad efter en lång resa i en hästlastbil från Holland tillsammans med flera hästar som skulle till Sverige.
Bilden i annonsen


Bild i annonsen


Vid stallet i skåne där han övernattade. Vi fick honom i en grimma & ett rep utan hake.

Jag blev den första att rida honom hemma i Sverige någon månad efter ankomst. Han fick vila en månad när han kom, han hade åkt långt, nya människor, ny miljö så det var absolut nödvändigt. Han var ju bara 3 år. Första ridturen gick väl helt okej, men vilket steg. Hade jättesvårt att rida lätt. Andra ridturen gick åt pipsvängen, han blev rädd för något och drog iväg och jag flög av. Sen satte jag inte mej på den hästen på väldigtväldigt länge. Mamma fick rida honom, jag hade ju Rebell som jag tränade & tävlade med. En tid senare så satte jag mig upp för att rida igen, hoppade ett hinder, han rev och drog iväg och ridturen slutade likadant en gång till. Med mej liggandes på marken. Sen dröjde det längelänge igen tills jag satte mig på honom. Jag brydde mig inte om honom, jag hade ju Rebell, behövde bara ha Rebell. Var nöjd med att bara ha Rebell. Mamma hade Chaboukie som hon tränade ibland, red & utbildade. han var bara inriden när han kom till Sverige.


Första ridturen

.

Sen blev jag våren 2009 för lång för Rebell. Det gick inte alls bra på tävlingarna då Rebell påverkades av min längd och började stanna. Så han åkte ut på annons och jag började rida Chaboukie. Började träna och den 4 April var det dags för första tävlingen, en klubbhoppning. Han koncentrerade sig mest på allt runtomkring men jag tog mig runt i alla fall. Sen rullade det på, började ut & hoppa lokalt. Nollade båda klasserna på första tävlingen. Under 2009 så startade vi LB med felfritt reslutat. Tränade på LB / LA banor och tanken var att jag skulle hoppat det men det kom vissa saker i vägen, men det var som det var. Ingen idé att stressa (;

.

Detta är mitt hästliv fram tills idag i stora drag. Är det något mer ni undrar så kan ni ställa er fråga/era frågor i en kommentar så samlar jag ihop alla och svarar på i ett gemensamt inlägg :)
Mon Amie Vinter 2009


Kommentarer
Postat av: frida

din blogg är jätte kul att läsa xD satt helt inne i texten om hur Chaboukie kom till sverige osv.

2010-01-24 @ 19:00:20
URL: http://friid0a.devote.se
Postat av: Sofia

Visste inte att du hade haft en c-ponny innan :P Är han såld nu el, vart helt kär i han?! :D

2010-01-24 @ 19:06:55
Postat av: Therese Augustinsson

hehe man kan väll snacka om en förändring med mig och Mon Amie xd

Usch den där första provridningen var en mardörm. Trodde jag skulle skämmas ihjäl när jag inte fick upp henne i galopp. Men kan inte fatta hur mycket den ponnyn lärde mig! Hon ställde värklgen upp till 100% Den tiden med henne var värkligen helt underbar. Det är värklgen en toppenponny och nu säljs hon till en som mamma känner så vi kan åka och hälsa på när vi vill!:D<3

2010-01-24 @ 19:24:26
URL: http://gatess.blogg.se/
Postat av: mikaela

kolla denna häst:

http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=316533

på bilden där den löshoppas,

är inte det samma ridhus som bilden där chaboukie löshoppas? :)

2010-01-24 @ 19:32:56
Postat av: Jess

Hej :) intressant blogg, trevligt och läsa om någon som har en häst i ungefär samma utbildningsstadie :)

Hälsningar från kalla finland!

2010-01-25 @ 14:22:34
URL: http://habiibii.devote.se
Postat av: Anonym

gud vilken fin b ponny vem är det som rider henne nu?

2010-01-26 @ 20:52:57



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0