PRISPENGAR TILL PONNYRYTTARE.

Som många säkert vet så kunde man för några år sedan tävla om pengar. Samtliga placerade fick då pengar i pris istället för hederspriser som vi i dagens läge erhåller när vi blir placerade.

- Att barn tävlar om pengar är helt fel, anser kommunalrådet Jonas Ransgård (M), vice ordförande i Idrotts- och föreningsnämnden.

Alltså här säger dom att BARN ska inte tävla om pengar. Men hallå ? Det finns ju BARN som även rider storhäst och inom travsporten så tävlar man i stort sett bara om pengar, right ?
Till höger och vänster sägs det att barn ska inte tävla om pengar. Men enligt mig så ska dom isåfall inte låta några barn tävla om prispengar, eller låta alla barn tävla om prispengar. Hur skulle ponnytravet se ut om inte pengar var priset, jag tror att det inte skulle vara alls lika många som startar isåfall. Och hur skulle man lösa problemet på storhästtävlingar om vinnaren var under 18 och resten över 18. Vad skulle då den få för pris?

Ett exempel.
Lisa 14 år är och tävlar regional 130 ena helgen på sin storhäst. Hon vinner klassen och vinner 700 kronor i prispengar. Nästa helg är hon iväg med sin D-Ponny på Regional MSVB och vinner även den klassen. Hon vinner då ett Schabrak.
Vad är skillnaden ? Det är samma nivå och samma klass, fast när hon rider ponny så får hon inte vinna pengar.

Sen vet vi ju även att det finns många hästfamiljer i Sverige som kanske är ute och tävlar nästintill varje helg. Fast inte med samma ponny hela tiden men hur kul kan det vara för dom att vinna täcken och schabrak och spön och allt vad det nu är man vinner. Jag tror man tröttnar i längden och det är ju ingen billig sport heller. Så att istället vinna pengar när man är ute så ofta skulle nog gynna dem lite grann tror jag.

Det kan vara kul att vinna ett schabrak eller ett täcke. Men inte hela tiden, när man gjort det 10, 20 gånger så är det nog inte så kul längre. Sen för arrangören så blir det nog lättare att kunna ge ut pengar istället för att härja runt efter massa hederspriser som ändå i 8 av 10 fall resulterar i ett par handskar, ett spö, ett par strumpor eller andra saker som knappt är värda mer än 50 kronor. Det är ingenting emot det vi betalar för en klass, vilket kan vara uppemot 110-120 kronor per klass.
Sen så räknas ju även plaketten in i hederspriser men den är ju inte heller så dyr och hederspriserna ska uppgå till summan av startavgiften om jag inte minns fel?

min åsikt är att man ska återinföra prispengar i bland ponnyungar igen. Dock inte på lokala tävlingar. Utan från Regional och uppåt. Detta för att hederspriser ofta är ganska tråkiga, alltid samma saker man får. Lättare för arrangören att dela ut priser. Kan gynna oss lite grann då det är en ganska dyr sport m.m
Sen har alla givetvis delade meningar om detta men detta är vad jag tycker.


Kommentarer
Postat av: Moa

Tycker som du. I min klubb får de placerade tillbaka sin startavgift, och det är enligt mig ganska bra också. ;)

2010-03-25 @ 20:55:48
URL: http://moaaeg.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag tycker likadant som du.

2010-03-25 @ 21:22:02
Postat av: Hanna

Tycker som dej! :)

2010-03-29 @ 19:37:12
Postat av: Jonas Ransgård (M), vice ordförande i Idrotts- och föreningsnämnden i Göteborg

Jag håller självfallet med att det avgörande i så fall borde vara ryttarens ålder och inte om det är ponnytävling eller inte.



Däremot tror jag att ridsporten fortfarande lider av ett rykte att vara en sport för rika, och att ett prissystem med vinstpengar för barn förstärker den bilden. Om man argumenterar som så att prispengarna är nödvändiga för att man ska ha råd att delta så uppstår ju genast frågan hur de som inte placerar sig ska kunna finansiera deltagandet.



Om ridsporten ska bryta ned fördomarna och ingå i idrottsfamiljen utan "armbågar" så tror jag att prispengar för barn blir ett problem.

2010-04-23 @ 20:21:31



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0