EFTERGIFTER ....

Det här med eftergifter är ju lite klurigt. Det kan vara helt fel i ett läge att ge för lite eftergift över ett hinder men det kan också vara förödande att slänga fram handen och ge "för mycket" i ett annat läge.

Först och främst krävs det ju att ryttaren har så pass bra egen balans och följsamhet att h*n kan bestämma själv hur eftergiften skall ges och inte använder tyglarna att hålla sig i.
Först då kan man fullt ut använda sig av de tre olika eftergifterna som finns.

Jag ska försköka berätta och visa lite om dem. 

LÅNG EFTERGIFT är den som alla ryttare som börjar hoppa får lära sig först. Oftast kombineras den med ett mantag och hjälper ryttaren att lära sig följa med i språnget.
Även sedan när ryttaren är mer rutinerad bör man låta handen följa mankammen. När hästen får en lång eftergift kan den sänka hals och huvud och får full frihet över hindret.
På tävling och träning används den långa eftergiften oftas när man hoppar ett stort, långt hinder.

Den KORTA EFTERGIFTEN används oftast vid hoppning av rättuppstående hinder eller serier av olika slag. Ska man rida en snäv sväng efter ett hinder eller om man känner att man får hästen lite nära ett hinder funkar den korta eftergiften bra.
När man ger en kort eftergift så hålls handen kvar ungefär i sitt ursprungsläge men ryttaren får absolut inte ta handen bakåt i språnget!

Sedan har vi den AUTOMATISKA EFTERGIFTEN som först och fräst används av rutinerade ryttare.
Här krävs det verkligen att ryttaren rider avspänt och har en mjuk kontakt med hästens mun hela tiden. 
Över hinder får hästen precis så mycket eftergift den behöver och ryttaren förlorar aldrig kontakten med hästens mun. Det krävs att man kan rida på det viset när man stora, svåra banor eftersom man snabbt måste kunna påverka hästen efter ett hinder.

MIN ÅSIKT om MIN EFTERGIFT är : Jag tycker jag ger efter precis lagom i handen, man ska ju inte ge så tygeln glappar utan man ska ha ett mjukt stöd vilket jag känner att jag har när jag hoppar. Jag har balansen i stigbyglarna och hade han behövt mer eftergift så hade han nog tagit fram huvudet mer och då hade jag nog hängt med och därmed tappat balansen ... Glappar den å andra sidan så får den ju ett ryck sen när man är påväg neråt och tyglen sträcks igen... fundera på det !

Källa: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=626144&page=2



Kommentarer
Postat av: Warnmark - Vinn schabrak med huva från Tattini -bloggen för dig & din häst

Sv; Haha ;D

2010-03-11 @ 21:13:25
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Elin

Jätte fin ponny :)

2010-03-11 @ 21:53:01
URL: http://thatselin.blogg.se/
Postat av: jessica :)

Hejsan!

Är det möjligen så att du gör bloggdesigner ? :D

Mina är grymt fula O.o så jag skulle behöva lite hjälp (a)

Svara gärna i en kommentar på min blogg :)

2010-03-11 @ 22:05:38
URL: http://jessicahdduvet.blogg.se/
Postat av: Sanna

Bra inlägg :)

2010-03-11 @ 22:11:50
URL: http://ridtravartjejen.blogg.se/
Postat av: Anonym

ust på bilden ser det väl bra ut, men på alla andra håller du för hårt tycker vi(visst en bild kan inte avgöra allt men ändå) och du trampar inte ner hälarna och dina skänklar rör sig.;) men fin häst

2010-03-12 @ 08:57:02
Postat av: miranda

bettet e ju halvvägs ute ur munnen på bilden,;S

2010-03-12 @ 08:58:21
Postat av: Maja

Vad har du läst om de här tre typerna? Liksom vad har du för källa och grund i texten?

2010-03-12 @ 14:04:34
URL: http://majajonson.blogg.se/
Postat av: Anonym

har ser inte alls ansträngd ut men det gör du xd

2010-03-12 @ 15:29:41
Postat av: Tove - Ridsport, foto och vardagsliv

Jätte fin blogg! :D

Ha det bra

2010-03-12 @ 20:11:59
URL: http://londoninmyheart.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Gud vilken söt polle :) jätte fiin :)

2010-03-14 @ 14:49:29
URL: http://rebeccagranath.blogg.se/
Postat av: Anonym

du kan verkligen det där med att sätta ihop fina outfits, & fin ponny ! :)

2010-03-14 @ 16:58:59



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0